Nezakazujte si sladkou chuť!

Bílý cukr je stále kolem nás. Je v sušenkách, čokoládách, mléčných výrobcích, ale i v kečupu, pečivu nebo dokonce i v některé kávě.
Prohlédněte si příště etikety, až půjdete nakupovat a podívejte se, kolik vaše potraviny obsahují obyčejného cukru.
Jak vyhledat informace o cukru na etiketě?

Na etiketě hledejte položku „cukry“ nebo „z toho cukry“. Jedná se o množství na 100 g výrobku. Abyste si vše uměli představit, převeďte si 5 g cukru na jednu menší kostku cukru. Pokud váš oblíbený džus má na etiketě 36 g cukru, tak vím, že malá sklenička tohoto džusu obsahuje přibližně 7 kostek cukru! A už jste se byli podívat na kečup a na vaše oblíbené sušenky?

Co dělá cukr v těle?

Cukr zvyšuje kyselost vnitřního prostředí v těle a nesvědčí hladině glukózy v krvi. Pokud sníme potravinu s vysokým obsahem cukru, naše glykemie se prudce zvýší, aby za chvíli opět rychle klesla. Máme tak po chvíli pocit, že máme znovu hlad a nejraději bychom si dali něco hodně sladkého. Dáme si další dortík a pak ještě jednu sladkost… Energie nám rychle stoupá a ještě rychleji klesá, tělo není v rovnováze a my jsme zbytečně podráždění a unavení.

Vysoká konzumace cukru zatěžuje slinivku, podporuje růst kvasinek a bakterií a postupem času vytváří v těle prostředí vhodné pro různé nemoci – od nachlazení až po rakovinu.

Někteří lidé se rozhodnou si sladkosti zakázat – vyloučí sladkou chuť kompletně ze svého jídelníčku. Vydrží to týden, 14 dní a pak už nedočkavě a nešťastně vypleňují regály se sladkými potravinami nejbližší prodejny. A jsme opět na začátku. Co děláme špatně?

Sladká chuť je pro člověka velmi důležitá. Už mateřské mléko je sladké a naše tělo potřebuje tuto sladkou chuť – stejně jako kyselou, hořkou a slanou. Tělo se tím dostává do pomyslné rovnováhy. Zkuste si dát pěkně posolené vařené vajíčko. Na co máte chuť po něm? Na velký dobrý sladký zákusek! Tady vidíte, že i slané pokrmy (pečivo, uzeniny, maso, vajíčka,…) dostávají vaše tělo do nerovnováhy. Pokud jich je nadbytek, potřebujete je kompenzovat sladkou chutí.

Moje první rada zní: „Solte méně, jezte méně slaných věcí – nebudete pak tolik sladit!“

Sladká chuť může být i zdravá.

Pokud mám chuť na sladké, začnu ovocem. Teď v létě si toho můžeme dopřát opravdu hodně, od sladkého melounu, přes maliny, švestky, až po sladká jablíčka a hrušky. Pokud mám větší chuť na sladké, poliji si ovoce rozpuštěnou hořkou čokoládou, mohu přidat pár oříšků. Pokud ani to nepomáhá, mám v zásobě sušené ovoce, jako jsou rozinky, datle, sušené švestky, meruňky. Pokud někam jdu a vím, že mě budou všude lákat nezdravé dobroty, mám s sebou pytlíček oříšků a sušeného ovoce a vím, že je to moje první pomoc, která vždy spolehlivě ukotví mé chutě.

Při troše času můžete začít péct zdravé koláče a dezerty, které můžete sladit různými obilnými a ovocnými sirupy, kokosovým cukrem, stévií, sušeným ovocem a podobně. Nebojte se experimentovat a ubírat nebo nejlépe úplně nahrazovat bílý cukr. Zjemní se tak Vaše chuťové pohárky, uděláte velký kus pro Vaše zdraví a obyčejná mrkev vám časem bude připadat tak lahodně sladká…