Letní strava není rohlík se šunkou

Máme za sebou polovinu léta, teploty venku stále stoupají nad třicet stupňů – jak by měla vypadat správná letní strava, která nám dodá energii, nebude nás vysušovat a příjemně osvěží?

 

V létě si každý vezme kousek pečiva se šunkou a sýrem, k tomu rajče a okurku, vše zapije vychlazenou limonádou a na svačinu si dojde na výbornou smetanovou zmrzlinu. Co to však udělá s vaším tělem? Tato ochlazující strava (hlavně i v podobě studených mléčných výrobků jako jsou zmrzliny, studené jogurty, ledové kávy a podobně) vede k oslabení zažívání a následně k plynatosti, nadýmání a křečí v žaludku.

Správná letní strava

Je to zvláštní, ale nejlépe uděláte svému tělu, když budete vařit. Nemusíte v kuchyni trávit dlouhou dobu, stačí rychlé jednoduché pokrmy jako zeleninová rizota, lehké zeleninové polévky, těstoviny se zeleninovými omáčkami, krátce podušené ovoce, ovocné koláče s různými obilnými sirupy místo cukru a podobně. Ovoce a zelenina by měly tvořit polovinu vašeho talíře. Nezapomeňte si ke každému jídlu dopřát zeleninový salát. Na svačinu je skvělý meloun, všechno možné ovoce, které v létě sklízíme a nezapomeňte ani na výborný ochlazující účinek okurek – takový okurkový salát je v létě top!

Pitný režim

Ve velkých teplech bychom měli zvýšit pitný režim oproti zimním měsícům. Nejlepší k pití je obyčejná voda, kterou si můžete dochutit bylinkami, rozmačkaným ovocem a podobně. Krásně vás ochladí také bylinkové čaje – například teplý mátový čaj má na tělo v létě velmi pozitivní účinky. Nepřidávejte však do nápojů led (nejlepší je pokojová teplota), tělo studeným nápojem utrpí velký šok. V těle máme různé bakterie a viry a jakmile dojde k rychlé změně prostředí, tyto bakterie aktivujeme – můžeme tak lehce rozvinout angínu. Pamatujte si také, že čím rychleji tělo zchladíme, tím rychleji se tělo opět ohřeje na původní teplotu.